2011. november 18., péntek

Egy lelkigyakorlat feljegyzései



Augusztus utolsó hetében egyéni lelkigyakorlatot végeztem a bakonybéli bencéseknél. Ma újra kezembe került az a kicsi füzet, amibe az akkor jött gondolatokat írtam le. Néhányat kihagyva adom közre ami elmondható.

"Mi a lelkigyakorlat célja? - 'Hadd halljam meg, mit szól hozzám az Úristen.' (84. zsoltár a primából)
A zsolozsmában, a csöndben, az elmélkedésben.
'Nem beszéddel, nem szavakkal - nem olyan beszéd és nem olyan szavak, hogy ne foghatnád fel hangjukat.' (18. zsoltár a matutinumból)"

"Az arborétum patakjánál a sexta zsoltára jut eszembe: 'megáradt patakon ment által a mi lelkünk, örvénylő vizeken ment át a mi lelkünk'. (123. zsoltár) A kísértés, ami nem közvetlen hibánkból vagy bűnre vezető alkalomból ered - de Isten megengedi - gyarlóságaink, sebeink kiáradása. De aztán éppen ilyen sodrón távoznak - és ha ellenálltunk - nem hagynak szennyet maguk után."

A lelki szárazsággal kapcsolatban:
"Néha Isten megkönyörül és megérezteti magát velem. Aztán akárcsak Illésnek, ezzel a kenyérrel kell vándorolnom tovább, hogy még éhesebb legyek." (1Kir 19, 3-8)

"Ettem somot és láttam egy pókot, aki két pókhálóra viselt gondot."

"Még tegnap este (amikor a padon feküdtem és a pókot figyeltem) felismertem Isten közelségét. Nem érzés volt, hanem egy benső felismerés arról, hogy Isten sohasem volt ilyen közel hozzám, mint ebben a látszólagos távolságban. Mert ilyenkor közvetlenül, csupaszon és affektáltság nélkül szeretem őt."

Poimén abba mondásait olvastam:
"Ismét ő (Poimén) mondta: 'Az Isten elé borulni, magunkat másokkal össze nem mérni, és saját akaratunkat hátunk mögé vetni - ezek a lélek szerszámai.' "

"Ma nem csupán hallottam, de láttam is egy fakopáncsot."

"A könyvnek vége, de a keresésnek nem. Ezzel fejezi be Thomas Merton a Hétlépcsős hegyet. A könyvek olvasása gyakran csak mohóságból történik. Mint a gyorsan bekapott ebédjeim."

"Ismét ő (Poimén) mondta: 'A szétszórtság sok rossznak a forrása.'
Van, hogy ebből áll az imám: összegyűjteni újra és újra. És ebben el nem lankadni."

Nincsenek megjegyzések: